Nieuws
Op 2 september 2025 is het nieuwe R&D-centrum van Nefit Bosch in Deventer officieel geopend, waar cv-ketels worden getest op groene waterstof. Essent levert de waterstof via een waterstofontvangststation op locatie en werkt samen met partners aan de ontwikkeling van een lokaal waterstofnetwerk dat eind 2026 deels operationeel moet zijn. Binnen het project GROHW wordt toegewerkt naar lokale productie met een 2,5 MW elektrolyser en een distributienetwerk waar ook andere bedrijven op kunnen aansluiten. Het initiatief maakt deel uit van het Programma Smart Energy Hubs S3H en wordt mede mogelijk gemaakt door de Regio Deal ‘Sterker in 3D’ van Regio Stedendriehoek.
GROHW is een van de 17 projecten binnen het publiek-private Programma Smart Energy Hubs S3H die investeren in duurzame, innovatieve én collectieve energieoplossingen. Essent, Firan en Witteveen+Bos werken in Deventer aan het lokale waterstofnetwerk GROHW. Waar de waterstof nu nog per tankwagen wordt aangevoerd, wil Essent op het terrein van Nefit Bosch een elektrolyser van 2,5 megawatt bouwen. Deze zal groene stroom uit de regio omzetten in waterstof. Het plan is om de restwarmte en de zuurstof die vrijkomen bij de elektrolyse ook lokaal in te zetten. Daarnaast wordt er door Firan gewerkt aan een lokaal distributienetwerk waar ook andere bedrijven zich op aan kunnen sluiten.
Wil je meer weten over het openingsevent? Kijk hieronder de aftermovie of lees meer op de website van GROHW: Eerste waterstof geleverd in uniek project in Deventer | GROHW
Wil je meer weten over dit project binnen de Regio Deal? Ga dan naar de projectpagina