Nieuws
Op vrijdag 24 oktober 2025 was Goedemorgen Nederland van NPO1 aanwezig op A1 Bedrijvenpark Deventer om te spreken over de energiehub en te vragen; wat is er nodig vanuit de overheid om zulke initiatieven breder mogelijk te maken? De innovatieve energiehub op A1BPD is namelijk een primeur in het verzorgingsgebied van netbeheerder Liander. Bedrijven hebben hier dit jaar voor het eerst gezamenlijk een Groepstransportovereenkomst (GTO) afgesloten. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet in het verminderen van netcongestie en het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. De energiehub wordt mede mogelijk gemaakt door het Regio Deal programma Smart Energy Hubs S3H.
Machinefabriek Geurtsen is een van de deelnemende ondernemers aan de energiehub. John Wiggerman, technische accountmanager bij Geurtsen, legde bij Goedemorgen Nederland uit wat de uitdagingen met het volle stroomnet voor hen betekenen. De fabriek wilde verhuizen vanuit de Deventer binnenstad naar A1 Bedrijvenpark, maar kregen hier geen netaansluiting. Door het opzetten van een energiehub samen met andere ondernemers hebben ze toch de verhuizing voor elkaar gekregen.
Bekijk het interview met John Wiggerman hier (10.30 – 12.17)
Over de hub en het groepscontract met netbeheerder Liander vertelde Rutger Beekman even later in de uitzending meer. Ook spoort Heske Groenendaal, voorzitter VNO-NCW Midden, de politiek aan om actie te ondernemen om samen weer meer ruimte op het energienet te creëren. Henri Bontenbal van CDA reageert positief op de oproep en het voorbeeld uit de regio. “Er kan meer dan je denkt, en dat werd hier perfect getoond. […] De energie van de politiek moet vooral gericht zijn op het oplossen van die knelpunten. En dat kan.”
Bekijk het interview met Rutger Beekman, Heske Groenendaal en Henri Bontenbal hier.
Wil je meer weten over dit project? Ga dan naar de projectpagina >